Perkahwinan dalam masyarakat Cina merupakan satu titik tolak yangmembawa perubahan besar dalam kehidupan mereka. Perkahwinan penting untuk mengekalkan institusi keluarga dan melaluinya keturunan nenek moyangdapat diteruskan daripada satu generasi kepada generasi yang lain.
Dalam masyarakat Cina, sesuatu perkahwinan itu dirancang dan diatur sebaik-baiknya.
Mengikut kepercayaan mereka juga, pasangan yang berkahwin tanpa mengikut aturan
adat dianggap tidak sah. Terdapat dua bentuk perkahwinan yang diamalkan oleh
mereka iaitu eksplisit iaitu perkahwinan yang diatursamada oleh ibu bapa atau
orang tengah (moi-ngin) dan implisit iaitu perkahwinan di mana kedua-dua lelaki
dan perempuan diberi kebebasan untukmemilih pasangan masing-masing. Pada
asasnya adat resam perkahwiwan masyarakat Cina merangkumi peringkat merisik, meminang, bertunang dan majlis
perkahwinan.
Merisik
Adat merisik dijalankan untuk mengetahui latar belakang gadis yang dihajati.
Masyarakat Cina terlalu mengambil berat tentang nama , keturunan,
peribadi,watak dan tingkah laku si gadis. Ciri-ciri ini penting untuk
mewujudkanperkahwinan yang berkekalan. Cara merisik terpulang kepada ibu bapa
kerana pada lazimnya ibu bapa pihak lelaki akan menanyakan kenalan dan rakan
taulan yang kenal dengan keluarga si gadis. Sebahagian masyarakat Cina lebih
gemar mengadakan perbincangan tersebut di restoran-restoran dengan disertai saudara
mara lain. Tradisi makan bersama ini amat penting dalam masyarakat Cina kerana
ia dapat mengeratkan perhubungan di antara kedua belah keluarga.
Perbincangan ketika merisik adalah berkenaan perkara-perkara umum terutama
tentang latar belakang keluarga dan asal keturunan.
Meminang
Bertunang
Hari
pertunangan dilakukan berdasarkan kalendar Cina dan ia hendaklah bersesuaian
dengan bintang kelahiran kedua pasangan tersebut. Khidmat tukang tilik
digunakan untuk penetapan tarikh tersebut berpandukan kepada sebuah buku iaitu
Toong-Su. Ini penting kerana jika dilakukan pada waktu yang tidak sesuai
dipercayai akan ditimpa bencana dan perkahwinan akan menghalami kegagalan. Pada
masa inilah bakal pengantin lelaki berkunjung ke rumah perempuan untuk
menunaikan permintaan. Upacara bertukar cincin dilakukan mengikut masa yang
ditetapkan . Cincin disarung di jari manis kiri oleh kedua-dua bakal pengantin
sehingga hari perkahwinan. Bagi membuktikan persetujuan, gadis berkenaan akan
menyerahkan sekeping kertas merah atau nyen-sang yang tertulis nama gadis, umur
dan tarikh lahirnya yang didapati daripada tukang tilik. Setelah nyen-sang
diterima, pihak lelaki akan mengadakan persediaan. Nyen-sang kepunyaan si gadis
pula akan diberikepada tukang tilik bersama-sama maklumat yang sama tentang
dirinya.Tukang tilik akan menghitung hari dan masa yang sesuai berdasarkan
kedua-dua nyen-sang dan dicatat pada sehelai kertas merah yang dinamakan
nyik-kor. Ketika menentukan hari yang sesuai, tukang tilik membuat ramalan berdasarkan
tahun kelahiran kedua pasangan. Setelah mendapat tarikh dan masa yang sesuai,
tukang tilik akan menyediakan dua keping nyik-kor dandiberikan kepada lelaki
dan perempuan yang hendak berkahwin. Nyik-kor tersebut mengandungi
peraturan-peraturan dan adat-adat yang perlu diikuti oleh kedua bakal pengantin
merangkumi adat-adat tertentu. Hantaran dan mas kahwin lazimnya diberi semasa
upacara bertukar cincin perkahwinan atau pada hari lain seperti hari istiadat
perkahwinan yang diadakan di Pejabat
Pendaftaran Perkahwinan. Di antara hantarannya ialah sebentuk cincin
emas, sepersalinan pakaian, kain dan wang tunai. Sekiranya pihak lelaki tidak
menyediakan barang hantaran yang cukup kepada pengantin perempuan, sejumlah
besar wang tunai akan diberi. Beserta dengan penghantaran mas kahwin, keluarga
pengantin perempuan diberitahu tarikh perkahwinan dan rundingan akan dibuat
dengan pengantin perempuan. Dalam masyarkat Cina, semakin besar mas kahwin yang
diberikan, semakin tinggi martabat dan kedudukan pihak lelaki.
|
Hari
perkahwinan akan dilangsungkan setelah setahun bertunang atau mengikut tempoh
yang dipersetujui oleh kedua belah pihak. Sebelum tiba hari perkahwinan
sekiranya terdapat kematian di kalangan ahli keluarga bakal pengantin,
perkahwinan itu mesti ditangguhkan pada tahun hadapan ataupun selama seratus
hari. Adalah tidak manis mengadakan perkahwinan sewaktu orang lain sedang
berkabung kesedihan. Pada hari perkahwinan tersebut pengantin perempuan dan
lelaki dihias indah. Masyarakat Cina pada masa dahulu memakai pakaian pengantin
yang diperbuat daripada kain sutera dan disulam benang emas. Kemudian setiap
pakaian dihias dengan pelbagai aksesori. Baju pengantin sebaik-baiknya bewarna
putih, merah atau kuning. Adalah dilarang memakai baju hitam, biru dan kelabu kerana
dipercayaiwarna-warna tersebut melambangkan kematian dan kesedihan.Seterusnya
pengantin lelaki akan bertandang ke rumah pengantin perempuan dan pada masa
itulah pengantin lelaki dan perempuan akan duduk bersama buat kali pertama.
Mereka akan diiringioleh pengiring masing-masing. Seterusnya pasangan pengantin
akan didudukkan diatas pelamin yang telah disediakan diruang tamu. Selepas
acara bersanding,pasangan pengantin akan
dibawa bertemu ahli keluarga masing-masing. Pengantinlelaki akan
memperkenalkan keluarga dan sauadara maranya kepada isterinya dan begitulah
sebaliknya. Di samping itu juga kedua pengantin akan meminta restu daripada
keluarga mertua masing-masing. Dalam masyarakat Cina juga, upacara meminum teh
sangat penting dan masih diamalkan. Ia merupakan tradisi masyarakat Cina yang
mempunyai maksud yang tersendiri. Adat ini melambangkan penerimaan pasangan pengantin
terutamanya si isteri dalam keluarga si suami di samping bertujuan untuk
mengeratkan hubungan kekeluargaan. Dalam upacara ini pasangan pengantin akan
memberi teh yang disediakan kepada saudara mara pihak lelaki. Walau
bagaimanapun adat bersanding dan upacara minum teh ini sudah kurang diamalkan
oleh masyarakat Cina hari ini. Kemuncak upacara perkahwinan masyarakat Cina
ialah pada sebelah malam iaitu jamuan makan. Jamuan makan ini diadakan secara
besar-besaran samada di rumah, dewan, atau restoran. Tetamu-tetamu yang datang
akan membawa Ang-pau sebagai hadiah kepada pasangan pengantin. Pada masa yang
sama kedua pengantin akan cuba mengenali dan beramah mesra dengan ahli keluarga
kedua belah pihak.
Akhir sekali, sebagai bukti perkahwinan,pasangan pengantin akan
menandatangani dua pucuk surat perkahwinan iaitu Keat Foon Ching Su di hadapan
beberapa orang saksi.
Perbandingan Perkhawinan Cina dan Melayu
Jika
dibandingkan dengan perkahwinan orang-orang Melayu terdapat banyak persamaan
dan perbezaan yang dapat dilihat dengan jelas. Adat
perkahwinan tradisional masyarakat Melayu boleh dibahagikan kepada beberapa
proses iaitu merisik atau meninjau; upacara peminangan; upacara menghantar
tanda; hantaran belanja; menjemput; upacara nikah; berinai besar; hari
persandingan; jemput menantu.
MERISIK ATAU MENINJAU
Permulaan proses perkahwinan
ialah merisik atau meninjau. Biasanya dilaksanakan oleh keluarga pihak lelaki,
khususnya ibubapa. Setelah teruna dan keluarganya berkenan dengan gadis yang
dipilih , usaha merisik dijalankan untuk mengetahui samada gadis itu sudah
berpunya atau tidak. Hasil daripada merisik ini akan dibuat rundingan dengan
keluarga si teruna. Apabila diketahui sigadis belum berpunya upacara peminangan
diaturkan. Proses ini mempunyai persamaan dengan perkahwinan orang-orang Cina.
Namun demikian terdapat perbezaan dalam membuat perbincangan. Bagi masyarakat
Melayu, mereka lebih gemar berbincang di rumah bakal pengantin perempuan
manakala bagi masyarakat Cina, mereka lebih gemar berbincang di kedai makan
sahaja.
UPACARA PEMINANGAN
Meminang si gadis hanya
dilakukan bila keluarga sigadis menyatakan persetujuannya. Tugas meminang
biasanya dilakukan oleh wakil kedua-dua belah pihak, biasanya ketua-ketua adat
dan syarak. Semasa meminang akan ditetapkan tarikh menghantar tanda.
Perkara-perkara yang dibincangkan semasa upacara peminangan ialah hantaran
belanja, persalinan dan tempoh bertunang. Disesetengah-sesetengah tempat berita
pertunangan itu diberitahu kepada seisi kampong oleh Ketua Kampong di masjid
ketika mengadakan sembahyang Jumaat. Bagi masyarakat Cina pula, ibu pengantin
yang akan berbincang dalam majlis peminangan ini. Tawar-menawar pula tidak
dibenarkan dalam masyarakat Cina namun bagi masyarakat Melayu tawar-menawar
menjadi satu kebiasaan sekarang ini bergantung kepada kemampuan pengantin
lelaki.
UPACARA MENGHANTAR TANDA
HANTARAN BELANJA
Pada tarikh yang dijanjikan
upacara menghantar belanja dijalankan. Kedua-dua belah pihak diketuai oleh
Ketua Kampong atau Ketua Syarak. Wang hantaran itu biasanya diiringi dengan
persalinan untuk sigadis. Ia digubah dalam berbagai bentuk atau dibungkus dalam
kain sahaja mengikut adat daerah masing-masing. Iringan yang lain termasuk
bunga rampai; sirih junjung atau tepak sireh sahaja; pahar telor merah dan nasi
semangat; alat solek; buah-buah atau lain-lain. Bagi masyarakat Cina pula
mereka akan menyerahkan wang belanja yang diletakkan di dalam ang pau.
MENJEMPUT
Waris bakal pengantin ( ayah
atau ibu, atau orang yang wajib dan diwakilkan) akan berkunjung ke rumah orang
tua-tua di kampong itu untuk membritahu tentang hari perkahwinan itu. Mereka
akan membawa tepak sireh dan terus menjemput dan meminta sanak saudara serta
sahabat handai datang ke rumahnya bagi mengelolakan majlis itu. Majlis kenduri
kahwin dimulakan di rumah pengantin perempuan. Ini tidak diamalkan dalam
perkahwinan orang-orang Cina.
UPACARA NIKAH
Upacara akad nikah dijalankan sebelum
upacara berinai besar dan bersanding. Imam mewakili wali perempuan menjadi
jurunikah. Dalam upacara ini juga disahkan hantaran dan lain-lain. Mas kahwin
disebut samada hutang atau tunai. Mas kahwin akan diserahkan kepada pangantin
perempuan dan menjadi haknya. Dari saat ini sahlah mereka menjadi suami isteri.
Memandangkan mejoriti masyarakat Cina beragama Buddha maka upacara pernikahan
hanya mendaftarkan pernikahan mereka di pejabat pendaftaran sahaja.
BERINAI BESAR
Kedua pengantin memakai pakaian
pengantin. Pengantin lelaki datang ke rumah pengantin perempuan dengan iringan
arakan rebana. Upacara berinai didahului oleh pengantin lelaki yang duduk di
pelamin. Ahli keluarga akan bergilir-gilir menjalankan upacara itu. Pengantin
perempuan akan mengambil tempat selepas pengantin lelaki. Proses ini tidak
diamalkan oleh masyarakat Cina.
Dihari persandingan, jamuan
diadakan secara besar-besaran di rumah pengantin perempuan. Pengantin lelaki
serta rombongannya akan diarak dan diiringi dengan selawat dan pukulan rebana
dari rumahnya atau tempat persinggahannya ke rumah pengantin perempuan.
Hantaran akan dibawa bersama sekiranya ia belum dihantar terlebih dahulu. Bagi
masyarakat Cina mereka akan menempah meja di restoran dan tidak diadakan di
rumah. Pakaian persandingan mereka pula amat berbeza dan tema warna bagi
perkahwinan orang-orang Cina ialah warna merah.
JEMPUT MENANTU
Majlis jemput menantu atau
‘menyambut menantu’ diadakan di rumah pengantin lelaki. Pengantin perempuan
dijemput datang ke rumah pengantin lelaki biasanya dibuat pada hari ketiga,
kelima atau seminggu selepas diadakan majlis persandingan. Proses ini tidak
diamalkan oleh masyarkat Cina.
Oleh
yang demikian, jika dilihat dari sudut proses perkahwinan, masyarakat Melayu mempunyai
lebih banyak proses berbanding masyarakat Cina. Perkahwinan masyarakat Melayu
lebih menjurus kepada budaya orang india contohnya berinai dan penggunaan sirih
junjung. Perkahwinan masyarakat Cina pula menjurus kepada amalan nenek moyang
mereka iaitu dari negara China sendiri. Namun demikian jika dilihat sekarang
ini masyarakat Melayu sudah mula menggunakan amalan orang-orang Cina. Contohnya
persandingan masyarakat Melayu kini sudah mula di jalankan di hotel-hotel dan
restoran-restoran.
How to know my date for wedding(Lucky and special day to wedding) this my date btday 20/07/1988... this is my waif date btday 20/07/1988 ,im cmfius for my day wdding..can mr. Help me to now my lucky day for wdding..