PERMAINAN 1 - MEMANCING ABJAD
Cara
Pelaksanaan:
1. Murid
diberikan sebatang set joran.
2. Murid
memancing huruf vokal / konsonan yang diletakkan di atas meja.
3. Murid
mempamerkan huruf yang diperoleh kepada seluruh kelas.
4. Murid
menyebut huruf yang diperoleh secara individu , kemudian kelas
bersama-sama mengikutnya.
5. Lakukan
aktiviti tersebut sehingga semua huruf – huruf berjaya
dipancing.( Murid yang berbeza )
Kekuatan
1.
Bahan-bahan mudah diperoleh.
2.
Kos pembuatan bahan bantu mengajar yang
rendah.
3.
Permainan abjad yang menyeronokkan serta
menarik minat murid.
4.
Melatih murid-murid berani mencuba /
berkeyakinan diri.
5.
Boleh digunakan untuk aktiviti pengamatan
mata / tangan.
Kelemahan
1. Aktiviti
hanya dijalankan di dalam bilik darjah.
2. Masa
yang lama diperlukan sekiranya murid-murid tidak pandai memancing dan lemah penglihatan.
3. Boleh
menimbulkan kebisingan sekiranya murid-murid terlalu teruja ingin
mencuba.
PERMAINAN 2 - MARI PULANG
PERMAINAN 2 - MARI PULANG
1. Nama BBM - MARI PULANG
2. Jenis Pengamatan - Aktiviti Pergerakan Tangan dan Mata
3. Aktiviti - Koordinasi Mata dan Tangan
4. Cara Penggunaan :
a) Murid
perlu menggerakkan pen yang dipegang melalui laluan yang disediakan pada dawai mata punai.
b) Pastikan pen yang digerakkan tidak menyentuh sempadan laluan tersebut.
c) Lampu
hijau akan menyala jika pen menyentuh sempadan laluan
itu.
d) Lakukan
aktiviti tersebut berulang kali sehingga murid berjaya.
5. Kekuatan :
a) Boleh
dibina menggunakan bahan terbuang - menjimatkan
penggunaan bahan.
b) Kos
pembuatan rendah.
c) Menarik minat
murid untuk mencuba
d) Aktiviti
boleh dijalankan di luar waktu PdP
tanpa
pengawasan guru.
e) Hanya
memerlukan ruang yang kecil
6. Kelemahan :
a) Hanya
seorang murid dapat menggunakannya
dalam satu-satu masa.
b) Masa
yang lama diperlukan.
Post a Comment