LAMAN CIKGU BAHRI


PERMAINAN 1 -  MEMANCING ABJAD

Cara Pelaksanaan:
1.      Murid diberikan sebatang set joran.
2.      Murid memancing huruf vokal / konsonan yang diletakkan di atas meja.
3.      Murid mempamerkan huruf yang diperoleh kepada seluruh kelas.
4.      Murid menyebut huruf yang diperoleh secara individu , kemudian kelas                          
         bersama-sama mengikutnya.
5.      Lakukan aktiviti tersebut sehingga semua huruf – huruf berjaya       
         dipancing.( Murid yang berbeza )


Kekuatan

1.           Bahan-bahan mudah diperoleh.

2.           Kos pembuatan bahan bantu mengajar yang rendah.

3.           Permainan abjad yang menyeronokkan serta menarik minat murid.

4.           Melatih murid-murid berani mencuba / berkeyakinan diri.

5.           Boleh digunakan untuk aktiviti pengamatan mata / tangan.




Kelemahan

1.      Aktiviti hanya dijalankan di dalam bilik darjah.
2.      Masa yang lama diperlukan sekiranya murid-murid tidak pandai       memancing dan lemah penglihatan.
3.      Boleh menimbulkan kebisingan sekiranya murid-murid terlalu teruja          ingin mencuba.


PERMAINAN 2 - MARI PULANG


1. Nama BBM              -     MARI  PULANG
2. Jenis Pengamatan  -     Aktiviti Pergerakan Tangan dan Mata
3. Aktiviti                       -     Koordinasi Mata dan Tangan                    
4. Cara Penggunaan  :
                                        a)    Murid perlu menggerakkan pen yang                                                    dipegang melalui  laluan yang disediakan                                             pada dawai mata  punai.
                                        b)    Pastikan pen yang digerakkan tidak                                                      menyentuh  sempadan laluan tersebut.
                                        c)    Lampu hijau akan menyala jika pen                                                      menyentuh sempadan laluan itu.          
                                        d)    Lakukan aktiviti tersebut  berulang kali                                                  sehingga murid berjaya.
5. Kekuatan                  :
                                        a)    Boleh dibina menggunakan bahan                                                        terbuang - menjimatkan penggunaan                                                    bahan.
                                        b)    Kos pembuatan rendah.
                                        c)    Menarik  minat  murid untuk mencuba
                                        d)    Aktiviti boleh dijalankan di luar waktu PdP
                                                tanpa pengawasan guru.
                                        e)    Hanya memerlukan ruang yang kecil
6. Kelemahan              :
                                        a)    Hanya seorang murid dapat                                                                             menggunakannya dalam satu-satu masa.
                                        b)    Masa yang lama diperlukan.



0 Responses

Post a Comment