Suprasegmental
Suprasegmental bermaksud unsur-unsur
bahasa yang terdapat dalam Bahasa Melayu yang terdiri daripada tekanan, nada,
jeda, intonasi dan panjang pendek. Suprasegmental atau dikenali juga
suprapenggalan adalah ciri atau sifat bunyi yang menindih atau menumpangi
sesuatu fonem. Ianya bermaksud ciri suprasegmental hadir bersama-sama fonem
penggalan dengan cara menumpangi bunyi segmental
Kelima-lima
unsur yang terdapat dalam suprasegmental ini akan menentukan maksud sesuatu
ayat atau membolehkan sesuatu ayat itu dilafazkan oleh seseorang itu seiring
dengan perasaannya ketika itu. Contohnya perasaan sayang, marah atau gembira.
Unsur-unsur
suprasegmental
1) Tekanan
Tekanan merupakan ucapan
yang ditekankan pada satu-satu suku kata
itu sehingga bahagian tersebut akan nampak lebih keras atau menonjol
apabila seseorang itu menyebutkannya. Ianya juga merupakan ciri lemah atau
kerasnya suara penyebutan sesuatu sukukata. Ketika mengucapkan satu-satu
perkataan yang didalamnya terdapat maksud yang penting, biasanya kita akan
menekan suku kata atau perkataan tersebut agar pendengar dapat memahaminya
dengan tepat.
Kebiasanya
penutur akan memperlihatkan ekspresi atau memek muka yang sesuai mengikut
tekanan suku kata yang disebutkan. Ianya dapat menambahkan lagi keberkesanan
atau menghidupkan situasi komunikasi antara penutur dengan pendengar. Kesimpulannya,
ia dapat membezakan tekanan bunyi antara satu suku kata dengan suku kata yang
lain.
Lambang
yang digunakan untuk tekanan ialah / ' /. Dalam bahasa Melayu tekanan berlaku
pada bunyi vokal. Bunyi vokal dalam bahasa Melayu disebut dengan lantang dan
boleh dipanjangkan. Biasanya tekanan dalam perkataan bahasa Melayu berlaku pada
suku kata yang kedua. Contohnya dalam perkataan ma ta , ta li , ba tu dan
sebagainya. Suku kata bagi perkataan ma dan ta boleh dipanjangkan. Begitu
jugalah bagi perkataan-perkataan lain yang mempunyai bunyi vokal.
Tekanan
dalam Bahasa Melayu tidak akan merubah maksud sesuatu perkataan itu. Berbeza
dengan bahasa lain. Contohnya dalam Bahasa Inggeris. Perkataan pro gres bermaksud " memajukan
" ( kata kerja ) manakala prog res
bermaskud " kemajuan " ( kata nama ).
2) Nada
Nada juga merupakan salah satu unsur yang
terdapat dalam suprasegmental. Nada dalam pengucapan seseorang boleh kita ketahui melalui tinggi atau rendahnya
suara yang dilontarkan oleh penutur kepada pendengarnya. Tinggi
rendahnya suara yang diucapkan oleh seseorang itu adalah disebabkan frekuensi getaran yang berbeza antara segmen
dengan segmen yang lain. Bila seseorang berada dalam kesedihan misalnya, ia akan berbicara dengan nada yang rendah.
Sebaliknya bila berada dalam keadaan gembira atau marah, nada tinggilah yang
biasanya digunakan. Nada yang mendayu-dayu pula biasanya digunakan dalam
situasi memujuk atau apabila seseorang itu memerlukan simpati.
Perbezaan nada dapat kita ketahui melalui
lambang-lambang seperti di bawah ini;
Nada
|
Lambang
|
Rendah
|
1
|
Biasa
|
2
|
Tinggi
|
3
|
Sangat Tinggi
|
4
|
Contoh
ayat dalam Bahasa Melayu yang ditandai dengan lambang nada adalah seperti di
bawah;
2 3
i)
Saya hendak balik.
Dalam
Bahasa Melayu, nada tidak mempunyai sifat-sifat bunyi seperti penghasilan
sesuatu fonem. Perbezaan nada dalam Bahasa Melayu juga tidak akan merubah
maksud sesuatu perkataan itu.
Secara
amnya, kebanyakan bahasa di dunia ini memerlukan unsur ini bagi membezakan
makna dalam pertuturan. Contohnya dalam Bahasa Mandarin, Thailand, Vietnam dan
sebagainya. Profesor
Dr. Abdullah Hassan melalui bukunya bertajuk Linguistik Am menyatakan
"ma" dalam Bahasa Mandarin ada empat makna, iaitu bergantung pada
nada sama ada mendatar, meninggi, turun naik, dan menurun. Jika disebut dengan
nada rendah, ia akan membawa maksud kuda. Jika disebut dengan nada biasa akan
membawa maksud emak. Jika disebut dengan nada tinggi menjadi maksud jerami.
Jika ia disebut dengan nada paling tinggi pula akan membawa maksud marah.
3) Jeda
Unsur
yang seterusnya dalam suprasegmental ialah jeda. Jeda yang juga disebut persendian ialah ciri atau unsur
hentian( senyap ) dalam ujaran sebagai tanda memisahkan unsur linguistik, iaitu
perkataan, ayat atau rangkai kata.
Penentuan
jeda dalam pengucapan akan menentukan maksud yang akan disampaikan oleh
seseorang penutur itu. Dengan jeda yang tepat, pendengar dapat memahami dan
bertindakbalas terhadap apa juga perkara yang diungkapkan oleh penutur dengan
tepat. Penggunaan jeda yang tidak tepat akan membuatkan satu-satu pengucapan
itu bukan sahaja janggal didengar malah tidak dapat difahami.
Dalam
bahasa lisan, jeda ditandai dengan kesenyapan. Pada bahasa tulisan pula, jeda
ditandai dengan lambang garis miring
[/], tanda koma [,], tanda koma bertitik [;], tanda nota bertindih [:], tanda
sempang [-], atau tanda pisah [--]. Kesimpulannya, perubahan jeda akan merubah
maksud sesuatu pengucapan itu.
Cuba
kita perhatikan contoh ayat di bawah. Contoh-contoh ayat di bawah akan membawa maksud yang
berbeza sekiranya jedanya berubah. Perubahan maksud yang dinyatakan adalah
seperti berikut;
Contoh Ayat 1
Menurut pemeriksaan
doktor Abu Samah memang menghidap demam denggi
|
Contoh
ayat di atas akan membawa maksud yang berbeza sekiranya jedanya berubah.
Perubahan maksud yang dinyatakan adalah seperti berikut;
i)
Menurut pemeriksaan / doktor Abu Samah /
memang menghidap demam
denggi
Maksudnya : Melalui pemeriksaan oleh
seseorang yang tidak dinyatakan, doktor
Abu Samah memang
sedang menghidap demam denggi.
ii)
Menurut pemeriksaan doktor / Abu Samah / memang menghidap demam denggi
Maksudnya : Melalui pemeriksaan oleh
seseorang doktor yang tidak dinyatakan,
Abu Samah
memang sedang menghidap demam denggi.
iii)Menurut
pemeriksaan doktor Abu / Samah / memang menghidap demam denggi
Maksudnya : Melalui pemeriksaan oleh doktor
yang bernama Abu, Samah
memang
sedang menghidap demam denggi.
Contoh
Ayat 2
Emak Siti makan roti
|
i)
Mak Siti / makan roti.
Ayat di atas merupakan ayat penyata yang
bermaksud seseorang yang
bernama Mak Siti sedang makan roti.
ii)
Mak / Siti / makan roti.
Ayat ini pula merupakan cakap ajuk yang
membawa maksud seseorang sedang
memberitahu ibunya bahawa ada seseorang yang bernama Siti sedang makan
roti.
Contoh Ayat 3
Itu lembu jantan Pak
Ali
|
i)
Itu / lembu jantan Pak Ali
Ayat penyata di atas menjelaskan kepada kita
lembu jantan itu adalah
kepunyaan seeorang yang bernama Pak Ali.
ii) Itu / lembu jantan / Pak Ali
Ayat di atas pula bermaksud seseorang
yang tidak dinyatakan sedang
memberitahu Pak Ali bahawa itu adalah seekor lembu jantan.
Contoh Ayat 4
Adik Sarah Hani baca
buku Salmah
|
i) Adik / Sarah Hani / baca
buku / Salmah
Ayat di atas merupakan cakap ajuk yang
bermaksud seseorang memberitahu
adik bahawa Sarah Hani sedang membaca buku kepunyaan Salmah
ii)
Adik Sarah / Hani / baca
/ buku Salmah
Ayat di atas juga merupakan cakap ajuk yang
bermaksud seseorang
memberitahu adik Sarah bahawa Hani sedang membaca buku kepunyaan
Salmah
iii)
Adik Sarah Hani / baca buku Salmah
Ayat di atas merupakan ayat perintah yang
bermaksud seseorang mengarahkan
adik Sarah Hani agar membaca
buku yang bertajuk Salmah. Ianya juga
boleh
membawa maksud adik Sarah Hani sedang membaca buku bertajuk Salmah.
iv) Adik Sarah Hani / baca / buku
Salmah
Ayat di atas juga merupakan ayat penyata yang
menjelaskan adik Sarah Hani
sedang membaca buku kepunyaan Salmah.
Contoh Ayat 5
Khamis datang rumah
Ahmad
|
i) Khamis datang / rumah Ahmad
Maksudnya seseorang yang bernama Khamis telah datang ke
rumah Ahmad.
ii) Khamis / datang rumah
/ Ahmad
Maksudnya seseorang yang tidak dinyatakan telah
memberitahu Ahmad bahawa
seseorang yang bernama Khamis telah datang ke rumahnya. Ia juga boleh
membawa maksud seseorang yang tidak dinyatakan sedang mempelawa Ahmad
untuk datang ke rumahnya pada hari Khamis.
iii) Khamis / datang rumah Ahmad
Maksudnya seseorang yang tidak dinyatakan telah mengajak
seseorang yang
lain untuk pergi ke rumah Ahmad pada hari Khamis
Contoh Ayat 6
Ali minum susu ibu
|
i) Ali / minum / susu ibu
Maksudnya seseorang mengarahkan Ali agar
minum susu ibu.
ii) Ali minum / susu ibu
Ayat ini menjelaskan bahawa Ali sedang
minum susu ibu.
iii) Ali / minum susu / ibu
Ayat ini merupakan cakap ajuk yang
menjelaskan kepada ibu bahawa Ali
sedang minum susu.
Contoh
Ayat 7
Ayah Zaki Anas pulang
semalam
|
i) Ayah Zaki Anas / pulang /
semalam
Maksudnya, ayah kepada seseorang yang bernama
Zaki Anas pulang pada hari
semalam.
ii) Ayah Zaki / Anas /
pulang semalam
Ayat di atas menunjukkan seseorang yang bernama
Ayah Zaki sedang
diberitahu oleh seseorang yang tidak dinyatakan bahawa Anas telah pulang
semalam.
iii) Ayah
/ Zaki Anas / pulang semalam
Maksudnya ayah diberitahu bahawa Zaki Anas
telah pulang semalam.
Contoh Ayat 8
Emak monyet hitam
masuk rumah Abu
|
i) Emak monyet hitam / masuk / rumah Abu
Maksudnya ada seekor ibu monyet yang berwarna hitam telah masuk ke rumah
Abu.
ii)
Emak monyet hitam / masuk rumah Abu
Ayat ini mengarahkan seseorang yang bernama emak monyet hitam agar masuk
ke
rumah Abu.
iii) Emak / monyet hitam / masuk rumah Abu
Maksudnya emak sedang diberitahu bahawa ada seekor monyet berwarna hitam
sedang masuk ke rumah Abu.
Contoh Ayat 9
Tuan Haji Rahim baik
orangnya
|
i) Tuan / Haji Rahim / baik orangnya
Seseorang yang berpangkat dikenali
panggilan tuan sedang diberitahu tentang
Haji Rahim yang baik orangnya.
ii)
Tuan Haji / Rahim / baik orangnya
Seseorang yang dikenali sebagai Tuan Haji
sedang diberitahu tentang Rahim
yang baik orangnya.
iii)Tuan
Haji Rahim / baik orangnya
Ini adalah ayat penyata yang menjelaskan
Tuan Haji Rahim seorang yang baik.
Contoh Ayat 10
Cikgu pergi rumah
doktor Ramli Husin
|
i) Cikgu / pergi rumah / doktor
Ramli Husin
Maksudnya cikgu sedang pergi ke rumah doktor
Ramli Husin.
ii) Cikgu / pergi rumah doktor /
Ramli Husin
Maksudnya Ramli Husin sedang diberitahu
bahawa cikgu pergi ke rumah doktor.
iii) Cikgu / pergi rumah doktor Ramli / Husin
Maksudnya Husin sedang diberitahu bahawa
cikgu pergi ke rumah doktor
Ramli.
4) Intonasi
Intonasi
juga merupakan salah satu unsur yang terdapat dalam suprasegmental. Intonasi
adalah turun naik nada suara dalam pengucapan ayat atau frasa. Intonasi juga
disebut lagu bahasa.
Terdapat
pelbagai intonasi atau lagu yang tedapat pada ayat dalam bahasa Melayu.
Contohnya , ayat berita mempunyai intonasi yang menurun pada akhir ayat.
Manakala bagi ayat tanya pula mempunyai intonasi yang tinggi pada akhir ayat.
Apabila kita mengujarkan dialog kita akan menggunakan ayat-ayat yang diucapkan
secara bersambung-sambung. Ayat-ayat yang dituturkan itu menggunakan intonasi
atau lagu yang berbeza-beza. Semua jenis ciri suprasegmental atau
suprapenggalan, iaitu tekanan, kepanjangan, jeda dan nada secara kombinasi
turut membentuk intonasi ayat dan digunakan dalam pertuturan.
Dalam
pertuturan biasa, nada suara sentiasa berubah-ubah. Apabila nada suara menaik, wujudlah intonasi menaik.
Apabila nada suara menurun, wujudlah intonasi menurun. Apabila nada suara berada pada sesuatu kelangsingan
agak lama, wujudlah intonasi mendatar.
Lambang-lambang
yang digunakan untuk menunjukkan perbezaan intonasi adalah seperti berikut;
Lambang
|
Maksud
|
l!
|
Intonasi menurun secara beransur-ansur
|
l
|
Intonasi menaik (
bukan pada akhir ayat )
|
//
|
Intonasi menaik secara
beransur-ansur
|
=
|
Intonasi tinggi tetapi
mendatar
|
Ʊ
|
Intonasi menurun dan
menaik
|
5) Panjang
Pendek
Panjang-pendek
atau disebut kepanjangan bunyi merupakan ciri khusus yang terdapat pada
perkataan dalam bahasa-bahasa tertentu. Ciri kepanjangan atau panjang-pendek
ini boleh membezakan makna dalam bahasa-bahasa tertentu seperti bahasa
Inggeris, dan bahasa Arab tetapi tidak membezakan makna dalam bahasa Melayu.
Selain itu, suprasegmental juga membantu
murid mempelajari cara menyebut sesuatu perkataan mengikut panjang-pendek bunyi
diucapkan. Panjang-pendek sesuatu suku kata atau perkataan diucapkan bergantung
pada situasi dan keadaan. Guru perlu memberi perhatian semasa meujarkan sesuatu
perkataan atau ayat.
Lambang
bagi ciri panjang-pendek ini ialah [ . ] yang dinamakan mora. Jika tanda mora
ini satu titik [ . ] kepanjangan bunyinya setengah mora, dua titik [ : ]
kepanjangan bunyinya satu mora, dan jika empat titik [ :: ] kepanjangannya
ialah dua mora.
Dalam
bahasa Inggeris perbezaan makna ini terjadi jika ciri panjang pendek ini
digunakan. Contohnya perkataan sit bermakna “ duduk “, dan si : t bermakna “
tempat duduk “.
Dalam
bahasa Arab pula, unsur panjang pendek pula berkait rapat dengan hukum tajwid
iaitu hukum mad. Dalam bacaan al-Quran sememangnya hukum panjang pendek ini
bukan sahaja memberi makna yang berbeza malah boleh memberikan kesan yang besar jika berlaku kesalahan.
Contohnya, perkataan “amin” jika sebutan “a” dipanjangkan sehingga enam
harakat (hukum mad lazim), maknanya ialah selamat (rujuk surah al-Maidah:
2). Tetapi bagi ucapan “amin” selepas surah al-Fatihah, “a” dibaca dua harakat
(hukum mad badal) dan “min” boleh dibaca dua, empat atau enam harakat
(berdasarkan hukum mad arid
lissukun) yang bermaksud terimalah. Walau bagaimanapun, apabila
kita berbahasa Arab, hukum tajwid termasuk hukum mad (hukum panjang pendek) ini
tidak berlaku; begitu juga dengan hukum ghunnah
(dengung).
terima kasih banyak atas perkongsian ilmu
terima kasih