MAKSUD PENDEKATAN
Mok Soon Sang 1992, Pedagogi 2 m.s. 8
·
Pendekatan – jalan yang
diambil
PENDEKATAN
PENGAJARAN INDUKTIF
- Mempelajari sesuatu
untuk mendapatkan hukum/ rumus
- Hukum diperolehi
melalui pengumpulan maklumat.
- Guru memperkenalkan
pengetahuan dan memberi pengalaman
- Guru memberikan
contoh khusus sebelum murid-murid memberikan contoh lain yang sama
prinsipnya.
- Murid dibimbing
mengkaji, mengenalpasti dan mentafsir maklumat untuk membuat kesimpulan.
- Contoh sesuatu
maklumat diberikan
- Soalan
disediakan – murid membuat kesimpulan
- Deria pandang,
dengar, hidu dan sentuh digunakan
- Pengajaran
dijalankan melalui peringkat;
a)
Peringkat pendedahan ( set induksi -
perbualan, soaljawab, contoh )
b)
Peringkat pembentukan konsep ( murid memahami
isi pelajaran )
c)
Peringkat membuat generalisasi ( tugasan –
latihan bertulis individu / kumpulan
d)
Peringkat penutup ( rumusan , diberi latihan
pengukuhan )
PENDEKATAN
PENGAJARAN DEDUKTIF
- Mempelajari
sesuatu berdasarkan hukum.
- Bermula daripada
beberapa rumus, prinsip, hukum, teori/peraturan dan isi kandungan.
- Proses
pengajaran:
a) Peringkat awal
generalisasi ( rumus/tajuk pelajaran diberikan)
b) Peringkat
mengemukakan generalisasi ( menerangkan
isi pelajaran )
c) Peringkat menganalisis konsep ( aktiviti untuk meningkatkan pemahaman
murid)
d)
Peringkat membuat generalisasi ( aktiviti
menggambarkan tahap kebolehan murid)
e)
Peringkat penutup ( kesimpulan dan latihan
pengukuhan )
PENDEKATAN
PENGAJARAN EKLEKTIK
- Eklektik
bermaksud bercampur
- Gabungan
pendekatan induktif dan deduktif
- Mengajar
menggunakan pelbagai kaedah
- Guru guna
kreativiti dan usaha sendiri
- Murid diberikan
latihan yang banyak untuk memperaktiskan pengetahuan
- Berupusatkan
guru, murid dan bahan
PENDEKATAN
PENGAJARAN KOMUNIKATIF
- Mengutamakan kecekapan
berkomunikasi
- Makna sangat
diutamakan
- Berfokus untuk
tujuan berkomunikasi situasi
sebenar
- Latih tubi bukan
keutamaan
- Pengucapan
sekadar untuk difahami
Post a Comment