MAKSUD KAEDAH PENGAJARAN
Ishak Ramly (2006) :
satu rancangan tentang apa yang akan dilaksanakan sesuai
dengan situasi bagi mencapai sesuatu objektif pengajaran.
1 KAEDAH
TERUS
- Menurut Salleh Mohd Akib (1975), kaedah terus ini ialah kaedah
pengajaran secara perbualan untuk memperkenalkan bahasa kedua kepada
kanak-kanak.
- menurut Kamarudin Hj. Husin (1988), kaedah ini mengutamakan prinsip
mengajar berdasarkan psikologi kanak-kanak.
Sifat-sifat Kaedah Terus
Mengutamakan
bahasa lisan - bahasa pertama / ibuanda / natif kanak-kanak belajar secara
mendengar dan bertutur.
ii) Murid
dihubung terus dengan bahasa yang hendak diajar.
iii) Sebutan
yang betul diutamakan.
iv) Undang-undang berbahasa tidak diutamakan
Kelemahan Kaedah Terus
i ) Murid tidak dapat menulis
dengan betul kerana dipengaruhi bahasa ibunda.
ii ) Mengambil masa yang lama.
iii ) Bahan-bahan bentuk hafalan – sukar membentuk murid bertutur secara
sistematik
- hampir sama Kaedah Terus.
- Pengajaran dimulakan dengan soalan-soalan tentang objek
dan gambar.
- Perkataan-perkataan baru diterangkan menggunakan
perkataan-perkataan yang telah diketahui murid.
- Terjemahan tidak langsung digunakan.
- berasaskan
kepda penggunaan bahsa dalam situasi komunikatif
l Penguasaan
- cara semulajadi seperti kanak-kanak dapat bahasa pertama
l mula
dari kelas rendah – pra sekolah
l murid
boleh berlakon, kenal pasti rakan
l peranan
murid berubah ikut thp perkmbgn linguistic
l guru
sumber utama – input pemahaman boleh berlaku
l gunakan
nama dan cirri-ciri fizikl dan pakaian unutk deskripsi rakan
l latihan
tatabahasa – masa ditentukan untuk murid menyiapkan
l pelajaran
dimulakan dengan arahan
l gunakan
alat visual
KAEDAH ORAL-AURAL
l Kaedah mendengar dan kemudiannya bertutur.
l menggunakan dialog untuk dihafaz dan diikuti secara
ajukan.
l Latih tubi dan dialog dijalankan dalam cara yang
realistik memberi perhatian kepada intonasi yang betul.
l Murid
berkembang melalui 4 kemahiran berbahasa.
l Kemahiran
lisan – asas untuk belajar baca dan tulis
l Penggunaan
alat pandang dengar
l Perbendaharaan
kata diberikan secara beransur-ansur.
l Setelah
kuasai bacaan, latihan menulis diberikan.
Kelemahan-kelemahan Kaedah Oral-Aural
i) membebankan
guru - banyak menjalankan latihan latih tubi
ii) masa
yang panjang – boleh membosankan murid
iii) murid
hilang keyakinan diri - tidak dapat mengajuk atau menyebut struktur
ayat yang didengari dari rakaman.
KAEDAH
KOD KOGNITIF
l Menekankan
bentuk dan makna.
l Murid
mengtahui sesuatu bahasa
l menekankan
bentuk dan makna
l Lisan
kurang diberi penekanan - utamakan aktiviti membaca
dan menulis
l amat
mementingkan makna
l Boleh digunakan untuk berfikir.
KAEDAH
AJUK HAFAZ
l Nama
lain – Kaedah Audio Lingual
l Pengajaran
terbahagi 2 cara :
i)
Demonstrasi
-
berkaitan dgn ttbahasa, pertuturan, prbndaharaan kata )
ii) Latih tubi
-
penutur jati akan baca beberapa ayat
-
murid mengajuk ayat berkali-kali supaya hafal
-
murid tidak dikehendaki menterjemah perkataan demi perkataan
-
guru harus menyediakan aktiviti yang sesuai
~
latihan pertuturan
~
latihan lisan
KAEDAH
TATABAHASA TERJEMAHAN
l Nama
lain – Kaedah Nahu Tradisional / Kaedah
Klasik
l Penekanan
- kemhiran menulis dan bukan bertutur
l Pentingkan
ejaan dan penulisan
l Perbendaharaan
kata diberikan awal sesi pengajaran
Kebaikan Kaedah Tatabahasa Terjemahan
i) murid
dapat bina ayat gunakan perbendaharaan kata
ii) murid
boleh belajar sendiri atnpa bantuan guru
iii) BBM
kurng disediakan – jimat kos & masa
Kelemahan Kaedah Tatabahasa Terjemahan
i)
sulit untuk buat terjemahan
ii) boleh
memberikan tanggapan salah dalam kalangan murid
iii) murid
boleh fikir negatif tentang pembelajaran struktur tidak penting
7 KAEDAH
SITUASIONAL
— Diketengahkan
oleh ahli-ahli linguistik terapan British
- 1920-an dan 1930-an.
— Antara
tokoh yang terlibat termasuklah Harlord Palmer dan A.S Hornby yang begitu
signifikan dalam pembelajaran bahasa Inggeris pada abad ke 20.
— Nama
lain – Kaedah Pendekatan Lisan
— Mengambil
kira perbendaharaan kata secara serius dan kawalan tatabahasa.
Ciri-ciri Kaedah Situasional
— Pegajaran
lisan dimulakan dengan bahasa pertuturan. Bahan diajar secara lisan sebelum ia
diperkenalkan dan dipersembahkan dalam bentuk tulisan.
— Prosedur
pemilihan kata dipatuhi agar pembendaharaan am berfungsi dan dilibatkan
sepenuhnya.
— Aspek
bahasa yang baru diperkenalkan dan dilatih mengikut situasi
— Item-item
tatabahasa diperkenalkan mengikut prinsip-prinsip pengredan, iaitu bermula
daripada bentuk mudah hinggalah bentuk yang lebih rumit.
— Bacaan
dan penulisan hanya diperkenalkan sebaik-baik sahaja asas leksikal dan
tatabahasa telah dapat dikuasai sepenuhnya.
Urutan Aktiviti Pelaksanaan
i) Latihan
mendengar :
- Pengajaran disampaikan
menggunakan objek secara konkrit, gambar-
gambar serta gaya untuk menunjuk maksud item bahasa baru yang
dipelajari.
-
Murid yakin dengan apa yang didengar
ii)
Mengajuk secara beramai-ramai
-
menyebut semula bentuk-bentuk ayat
atau perkataan bersama-sama dalam
kumpulan
ii)
Mengajuk
secara individu :
- murid menyebut bahan yang
diberi secara individu.
- guru boleh
mengenalpasti masalah seseorang pelajar
8 KAEDAH
BAHASA KOMUNITI
— Diasaskan
oleh Charles A. Churran dan rakan-rakan.
— Pelajar
menjadi ahli dalam satu komuniti
— Belajar
melalui proses interaksi dengan rakan-rakan dalam komuniti tersebut.
— Kumpulan
6-12 orang ahli.
— Murid
perlu mendengar dengan teliti.
— Murid
bebas mengutarakan maksud tersendiri
— Perlu
menyokong ahli-ahli yang lain dalam komuniti, serta menyatakan perasaan dan
menjadi kaunselor kepada pelajar lain.
9 KAEDAH
LINGUSITK
— Membolehkan kanak-kanak menggunakan bahasa yang telah
diketahuinya untuk mempelajari bahasa baru.
— Kaedah
moden scara saintifik
— Pengetahuan
bahasa mementingkan bentuk dan fungsi bahasa
— Mementingkan
pertuturan dan benarkan guna bahasa yang telah dikuasai
— mendahulukan
bentuk daripada makna
— Memulakan aktiviti dengan latihan pendengaran kemudian
diikuti oleh aktiviti menyebut.
— Menerangkan nahu yang terdapat dalam tatabahasa
— Mulakan
dengan peringkat mudah
Kelebihan
Kaedah Linguistik
- Penyediaan
bahasa adalah tersusun dan teratur
- Murid dapat
bertutur dalam bahasa ibunda mereka
Kelemahan
Kaedah Linguistik
- perlukan guru
terlatih
- kos tinggi
- hasilnya murid
boleh bertutur tapi tidak mahir kembangkan bahasa
- perlukan masa yangg
lama
Post a Comment