MAKSUD KAEDAH PENGAJARAN
Ishak Ramly (2006) :
satu rancangan tentang apa yang akan dilaksanakan sesuai
dengan situasi bagi mencapai sesuatu objektif pengajaran.
1 KAEDAH
TERUS
- Menurut Salleh Mohd Akib (1975), kaedah terus ini ialah kaedah
pengajaran secara perbualan untuk memperkenalkan bahasa kedua kepada
kanak-kanak.
- menurut Kamarudin Hj. Husin (1988), kaedah ini mengutamakan prinsip
mengajar berdasarkan psikologi kanak-kanak.
Sifat-sifat Kaedah Terus
Mengutamakan
bahasa lisan - bahasa pertama / ibuanda / natif kanak-kanak belajar secara
mendengar dan bertutur.
ii) Murid
dihubung terus dengan bahasa yang hendak diajar.
iii) Sebutan
yang betul diutamakan.
iv) Undang-undang berbahasa tidak diutamakan
Kelemahan Kaedah Terus
i ) Murid tidak dapat menulis
dengan betul kerana dipengaruhi bahasa ibunda.
ii ) Mengambil masa yang lama.
iii ) Bahan-bahan bentuk hafalan – sukar membentuk murid bertutur secara
sistematik
- hampir sama Kaedah Terus.
- Pengajaran dimulakan dengan soalan-soalan tentang objek
dan gambar.
- Perkataan-perkataan baru diterangkan menggunakan
perkataan-perkataan yang telah diketahui murid.
- Terjemahan tidak langsung digunakan.
- berasaskan
kepda penggunaan bahsa dalam situasi komunikatif
l Penguasaan
- cara semulajadi seperti kanak-kanak dapat bahasa pertama
l mula
dari kelas rendah – pra sekolah
l murid
boleh berlakon, kenal pasti rakan
l peranan
murid berubah ikut thp perkmbgn linguistic
l guru
sumber utama – input pemahaman boleh berlaku
l gunakan
nama dan cirri-ciri fizikl dan pakaian unutk deskripsi rakan
l latihan
tatabahasa – masa ditentukan untuk murid menyiapkan
l pelajaran
dimulakan dengan arahan
l gunakan
alat visual
KAEDAH ORAL-AURAL
l Kaedah mendengar dan kemudiannya bertutur.
l menggunakan dialog untuk dihafaz dan diikuti secara
ajukan.
l Latih tubi dan dialog dijalankan dalam cara yang
realistik memberi perhatian kepada intonasi yang betul.
l Murid
berkembang melalui 4 kemahiran berbahasa.
l Kemahiran
lisan – asas untuk belajar baca dan tulis
l Penggunaan
alat pandang dengar
l Perbendaharaan
kata diberikan secara beransur-ansur.
l Setelah
kuasai bacaan, latihan menulis diberikan.
Kelemahan-kelemahan Kaedah Oral-Aural
i) membebankan
guru - banyak menjalankan latihan latih tubi
ii) masa
yang panjang – boleh membosankan murid
iii) murid
hilang keyakinan diri - tidak dapat mengajuk atau menyebut struktur
ayat yang didengari dari rakaman.
KAEDAH
KOD KOGNITIF
l Menekankan
bentuk dan makna.
l Murid
mengtahui sesuatu bahasa
l menekankan
bentuk dan makna
l Lisan
kurang diberi penekanan - utamakan aktiviti membaca
dan menulis
l amat
mementingkan makna
l Boleh digunakan untuk berfikir.
KAEDAH
AJUK HAFAZ
l Nama
lain – Kaedah Audio Lingual
l Pengajaran
terbahagi 2 cara :
i)
Demonstrasi
-
berkaitan dgn ttbahasa, pertuturan, prbndaharaan kata )
ii) Latih tubi
-
penutur jati akan baca beberapa ayat
-
murid mengajuk ayat berkali-kali supaya hafal
-
murid tidak dikehendaki menterjemah perkataan demi perkataan
-
guru harus menyediakan aktiviti yang sesuai
~
latihan pertuturan
~
latihan lisan
KAEDAH
TATABAHASA TERJEMAHAN
l Nama
lain – Kaedah Nahu Tradisional / Kaedah
Klasik
l Penekanan
- kemhiran menulis dan bukan bertutur
l Pentingkan
ejaan dan penulisan
l Perbendaharaan
kata diberikan awal sesi pengajaran
Kebaikan Kaedah Tatabahasa Terjemahan
i) murid
dapat bina ayat gunakan perbendaharaan kata
ii) murid
boleh belajar sendiri atnpa bantuan guru
iii) BBM
kurng disediakan – jimat kos & masa
Kelemahan Kaedah Tatabahasa Terjemahan
i)
sulit untuk buat terjemahan
ii) boleh
memberikan tanggapan salah dalam kalangan murid
iii) murid
boleh fikir negatif tentang pembelajaran struktur tidak penting
7 KAEDAH
SITUASIONAL
Diketengahkan
oleh ahli-ahli linguistik terapan British
- 1920-an dan 1930-an.
Antara
tokoh yang terlibat termasuklah Harlord Palmer dan A.S Hornby yang begitu
signifikan dalam pembelajaran bahasa Inggeris pada abad ke 20.
Nama
lain – Kaedah Pendekatan Lisan
Mengambil
kira perbendaharaan kata secara serius dan kawalan tatabahasa.
Ciri-ciri Kaedah Situasional
Pegajaran
lisan dimulakan dengan bahasa pertuturan. Bahan diajar secara lisan sebelum ia
diperkenalkan dan dipersembahkan dalam bentuk tulisan.
Prosedur
pemilihan kata dipatuhi agar pembendaharaan am berfungsi dan dilibatkan
sepenuhnya.
Aspek
bahasa yang baru diperkenalkan dan dilatih mengikut situasi
Item-item
tatabahasa diperkenalkan mengikut prinsip-prinsip pengredan, iaitu bermula
daripada bentuk mudah hinggalah bentuk yang lebih rumit.
Bacaan
dan penulisan hanya diperkenalkan sebaik-baik sahaja asas leksikal dan
tatabahasa telah dapat dikuasai sepenuhnya.
Urutan Aktiviti Pelaksanaan
i) Latihan
mendengar :
- Pengajaran disampaikan
menggunakan objek secara konkrit, gambar-
gambar serta gaya untuk menunjuk maksud item bahasa baru yang
dipelajari.
-
Murid yakin dengan apa yang didengar
ii)
Mengajuk secara beramai-ramai
-
menyebut semula bentuk-bentuk ayat
atau perkataan bersama-sama dalam
kumpulan
ii)
Mengajuk
secara individu :
- murid menyebut bahan yang
diberi secara individu.
- guru boleh
mengenalpasti masalah seseorang pelajar
8 KAEDAH
BAHASA KOMUNITI
Diasaskan
oleh Charles A. Churran dan rakan-rakan.
Pelajar
menjadi ahli dalam satu komuniti
Belajar
melalui proses interaksi dengan rakan-rakan dalam komuniti tersebut.
Kumpulan
6-12 orang ahli.
Murid
perlu mendengar dengan teliti.
Murid
bebas mengutarakan maksud tersendiri
Perlu
menyokong ahli-ahli yang lain dalam komuniti, serta menyatakan perasaan dan
menjadi kaunselor kepada pelajar lain.
9 KAEDAH
LINGUSITK
Membolehkan kanak-kanak menggunakan bahasa yang telah
diketahuinya untuk mempelajari bahasa baru.
Kaedah
moden scara saintifik
Pengetahuan
bahasa mementingkan bentuk dan fungsi bahasa
Mementingkan
pertuturan dan benarkan guna bahasa yang telah dikuasai
mendahulukan
bentuk daripada makna
Memulakan aktiviti dengan latihan pendengaran kemudian
diikuti oleh aktiviti menyebut.
Menerangkan nahu yang terdapat dalam tatabahasa
Mulakan
dengan peringkat mudah
Kelebihan
Kaedah Linguistik
- Penyediaan
bahasa adalah tersusun dan teratur
- Murid dapat
bertutur dalam bahasa ibunda mereka
Kelemahan
Kaedah Linguistik
- perlukan guru
terlatih
- kos tinggi
- hasilnya murid
boleh bertutur tapi tidak mahir kembangkan bahasa
- perlukan masa yangg
lama
Post a Comment