LAMAN CIKGU BAHRI

                 MAKSUD KAEDAH PENGAJARAN
                   Ishak Ramly (2006) :
  satu rancangan tentang apa yang akan dilaksanakan sesuai dengan situasi bagi mencapai sesuatu objektif pengajaran. 

1            KAEDAH TERUS
  • Menurut Salleh Mohd Akib (1975), kaedah terus ini ialah kaedah pengajaran secara perbualan untuk memperkenalkan bahasa kedua kepada kanak-kanak.
  • menurut Kamarudin Hj. Husin (1988), kaedah ini mengutamakan prinsip mengajar berdasarkan psikologi kanak-kanak.


      Sifat-sifat Kaedah Terus

         Mengutamakan bahasa lisan - bahasa pertama / ibuanda / natif kanak-kanak belajar secara      
         mendengar dan bertutur.
ii)    Murid dihubung terus dengan bahasa yang hendak diajar.
iii)   Sebutan yang betul diutamakan.
iv)    Undang-undang berbahasa tidak diutamakan

      Kelemahan Kaedah Terus
      i )   Murid tidak dapat menulis dengan betul kerana dipengaruhi bahasa ibunda.
      ii )  Mengambil masa yang lama.
      iii ) Bahan-bahan bentuk hafalan – sukar membentuk murid bertutur secara sistematik

      KAEDAH NATURAL
-  hampir sama Kaedah Terus. 
-  Pengajaran dimulakan dengan soalan-soalan tentang objek dan gambar. 
- Perkataan-perkataan baru diterangkan menggunakan perkataan-perkataan yang telah diketahui murid.
-  Terjemahan tidak langsung digunakan.
-  berasaskan kepda penggunaan bahsa dalam situasi komunikatif
l         Penguasaan - cara semulajadi seperti kanak-kanak dapat bahasa pertama
l         mula dari kelas rendah – pra sekolah
l         murid boleh berlakon, kenal pasti rakan
l        peranan murid berubah ikut thp perkmbgn linguistic
l        guru sumber utama – input pemahaman boleh berlaku
l        gunakan nama dan cirri-ciri fizikl dan pakaian unutk deskripsi rakan
l        latihan tatabahasa – masa ditentukan untuk murid menyiapkan
l        pelajaran dimulakan dengan arahan
l       gunakan alat visual


    
      KAEDAH ORAL-AURAL

l  Kaedah mendengar dan kemudiannya bertutur. 
l  menggunakan dialog untuk dihafaz dan diikuti secara ajukan.
l  Latih tubi dan dialog dijalankan dalam cara yang realistik memberi perhatian kepada intonasi yang betul.
l  Murid berkembang melalui 4 kemahiran berbahasa.
l  Kemahiran lisan – asas untuk belajar baca dan tulis
l  Penggunaan alat pandang dengar
l  Perbendaharaan kata diberikan secara beransur-ansur.
l  Setelah kuasai bacaan, latihan menulis diberikan.

      Kelemahan-kelemahan Kaedah Oral-Aural
i)     membebankan guru - banyak menjalankan latihan latih tubi
ii)    masa yang panjang – boleh membosankan murid
iii)   murid hilang keyakinan diri  - tidak dapat mengajuk atau menyebut struktur ayat yang didengari dari rakaman.


      KAEDAH KOD KOGNITIF
l  Menekankan bentuk dan makna.
l  Murid mengtahui sesuatu bahasa
l  menekankan bentuk dan makna
l  Lisan kurang diberi penekanan -  utamakan aktiviti membaca dan menulis
l  amat mementingkan makna
l  Boleh digunakan untuk berfikir.



      KAEDAH AJUK HAFAZ

l  Nama lain – Kaedah Audio Lingual
l  Pengajaran terbahagi 2 cara :
i)   Demonstrasi 
- berkaitan dgn ttbahasa, pertuturan, prbndaharaan kata )

          ii)   Latih tubi
                        - penutur jati akan baca beberapa ayat
                        - murid mengajuk ayat berkali-kali supaya hafal
                        - murid tidak dikehendaki menterjemah perkataan demi perkataan
                        - guru harus menyediakan aktiviti yang sesuai
                                    ~ latihan pertuturan
                                    ~ latihan lisan


      KAEDAH TATABAHASA TERJEMAHAN

l  Nama lain –  Kaedah Nahu Tradisional / Kaedah Klasik
l  Penekanan - kemhiran menulis dan bukan bertutur
l  Pentingkan ejaan dan penulisan
l  Perbendaharaan kata diberikan awal sesi pengajaran

       Kebaikan Kaedah Tatabahasa Terjemahan
i)       murid dapat bina ayat gunakan perbendaharaan kata
ii)      murid boleh belajar sendiri atnpa bantuan guru
iii)     BBM kurng disediakan – jimat kos & masa

     Kelemahan Kaedah Tatabahasa Terjemahan
i)        sulit untuk buat terjemahan
ii)       boleh memberikan tanggapan salah dalam kalangan murid
iii)      murid boleh fikir negatif tentang pembelajaran struktur  tidak penting 

    KAEDAH SITUASIONAL
  Diketengahkan oleh ahli-ahli linguistik terapan British  - 1920-an dan 1930-an.
  Antara tokoh yang terlibat termasuklah Harlord Palmer dan A.S Hornby yang begitu signifikan dalam pembelajaran bahasa Inggeris pada abad ke 20.
  Nama lain – Kaedah Pendekatan Lisan
  Mengambil kira perbendaharaan kata secara serius dan kawalan tatabahasa.

Ciri-ciri Kaedah Situasional
  Pegajaran lisan dimulakan dengan bahasa pertuturan. Bahan diajar secara lisan sebelum ia diperkenalkan dan dipersembahkan dalam bentuk tulisan.
  Prosedur pemilihan kata dipatuhi agar pembendaharaan am berfungsi dan dilibatkan sepenuhnya.
  Aspek bahasa yang baru diperkenalkan dan dilatih mengikut situasi
  Item-item tatabahasa diperkenalkan mengikut prinsip-prinsip pengredan, iaitu bermula daripada bentuk mudah hinggalah bentuk yang lebih rumit.
  Bacaan dan penulisan hanya diperkenalkan sebaik-baik sahaja asas leksikal dan tatabahasa telah dapat dikuasai sepenuhnya.    

Urutan Aktiviti Pelaksanaan
i)     Latihan mendengar :
                        - Pengajaran disampaikan menggunakan objek secara konkrit, gambar- 
                       gambar serta gaya untuk menunjuk maksud item bahasa baru yang
                       dipelajari.
                        - Murid yakin dengan apa yang didengar
            ii)    Mengajuk secara beramai-ramai
                        - menyebut semula bentuk-bentuk ayat atau perkataan bersama-sama dalam       
                       kumpulan
ii)      Mengajuk secara individu : 
                       - murid menyebut bahan yang diberi secara individu.
                       - guru boleh mengenalpasti masalah seseorang pelajar
    KAEDAH BAHASA KOMUNITI
  Diasaskan oleh Charles A. Churran dan rakan-rakan.
  Pelajar menjadi ahli dalam satu komuniti
  Belajar melalui proses interaksi dengan rakan-rakan dalam komuniti tersebut.
  Kumpulan 6-12 orang ahli.
  Murid perlu mendengar dengan teliti.
  Murid bebas mengutarakan maksud tersendiri
  Perlu menyokong ahli-ahli yang lain dalam komuniti, serta menyatakan perasaan dan menjadi kaunselor kepada pelajar lain.

    KAEDAH LINGUSITK

  Membolehkan kanak-kanak menggunakan bahasa yang telah diketahuinya untuk mempelajari bahasa baru.
  Kaedah moden scara saintifik 
  Pengetahuan bahasa mementingkan bentuk dan fungsi bahasa
  Mementingkan pertuturan dan benarkan guna bahasa yang telah dikuasai
  mendahulukan bentuk daripada makna
  Memulakan aktiviti dengan latihan pendengaran kemudian diikuti oleh aktiviti menyebut.
  Menerangkan nahu yang terdapat dalam tatabahasa
  Mulakan dengan peringkat mudah

      Kelebihan Kaedah Linguistik
-    Penyediaan bahasa adalah tersusun dan teratur
-    Murid dapat bertutur dalam bahasa ibunda mereka

        Kelemahan Kaedah Linguistik
-    perlukan guru terlatih
-    kos tinggi
-    hasilnya murid boleh bertutur tapi tidak mahir kembangkan bahasa
-    perlukan masa yangg lama
0 Responses

Post a Comment