LAMAN CIKGU BAHRI

PENDAHULUAN    

            Berbagai-bagai pendapat telah diberikan oleh tokoh-tokoh pendidik Barat dan tempatan mengenai takrifan pendidikan pemulihan.
            Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 1245,1246), “Pulih” bermaksud kembali seperti biasa (keadaan semula). “Pemulihan” bermaksud perbuatan memulihkan, pengembalian kepada keadaan semula. Dalam konteks ini konsep pemulihan merujuk kepada kanak-kanak yang menghadapi masalah dalam pembelajaran. Pembelajaran pemulihan biasanya dikaitkan dengan usaha untuk memperbaiki sesuatu kekurangan atau memperbetul sesuatu.

            Menurut Sharifah Alwiah Alsagoff, 1983 : 371, pemulihan bermaksud satu tindakan khusus yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan murid yang mengalami kesusahan dari segi pembelajaran dalam darjah khas di sekolah biasa, di pusat khusus yang dihadiri oleh murid secara sambilan, dalam kumpulan yang diasingkan daripada sekolah biasa, dan dalam darjah untuk pengajaran khusus oleh guru pemulihan.

            Seorang tokoh barat pula iaitu Blair (1956) mentafsirkan pengajaran pemulihan adalah satu bentuk pengajaran yang bertujuan untuk membaharui teknik pengajaran dan pembelajaran untuk mengikis segala kebiasaan-kebiasaan dan amalan-amalan yang tidak sesuai bagi murid-murid lambat.           

Bagi Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia (1984): mentafsirkan bahawa, '...langkah-langkah khusus yang dijalankan untuk membantu murid yang menghadapi masalah pembelajaran tertentu dalam kemahiran asas membaca, menulis dan mengira...hendaklah dipulihkan sebaik sahaja masalah tersebut dapat dikesan dan ditentukan.'
            Merujuk kerangka konsep Modul BMM3106, Pemulihan dan Pengayaan Pengajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah, dapat dibahagikan kepada 2 iaitu Pendidikan Pemulihan dan Pendidikan Imbuhan.
             Pendidikan pemulihan adalah pendidikan yang ditumpukan kepada murid-murid dalam mengatasi masalah penguasaan kemahiran 3M iaitu kemahiran menulis, membaca dan mengira. Rancangan pembelajaran disediakan untuk murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran, tanpa mengira golongan kaya atau miskin.
            Skop kajian pendidikan pemulihan ini banyak terbatas kepada pedagogi di dalam bilik darjah. Program ini juga hanya meliputi aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Ini disebabkan objektif utama pendidikan pemulihan ini adalah untuk membetulkan kelemahan penguasaan kemahiran-kemahiran asas.
            Murid-murid pemulihan ini juga dianggap sebagai murid-murid yang gagal menghadapi kerja normal sekolah untuk kumpulan sebaya mereka tetapi kegagalan mereka tidak boleh dianggap disebabkan oleh kecacatan. Kadangkala mereka ini diberi label pencapaian rendah yang bermaksud bahawa mereka memperlihatkan taraf pendidikan yang tidak memuaskan berbanding dengan taraf pencapaian purata rakan-rakan sebaya mereka atau taraf pencapaian yang diharapkan bagi murid-murid pada peringkat persekolahan.
            Antara program pemulihan biasa yang dijalankan di dalam kelas termasuklah Pemulihan KBSR, KIA2M dan PROTIM. Program Pemulihan Khas pula ialah Sistem Penarikan Keluar (withdrawal System) di mana murid yang dikenal pasti akan dihantar ke kelas pemulihan pada waktu tertentu untuk mata pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik. Mereka akan dihantar balik ke kelas setelah menguasi kemahiran asas yang ditentukan. Melalui kelas khas pula, mereka yang dikenalpasti akan dimasukkan ke kelas pemulihan sepenuh masa sehingga mereka menguasai kemahiran 3M.
            Secara kesimpulannya, pengajaran pemulihan adalah sejenis pengajaran yang dijalankan untuk membantu murid-murid lambat dalam pembelajaran di sekolah agar mereka tidak terus ketinggalan dalam proses pendidikan di sekolah dan dapat seiring dan setaraf dengan rakan mereka yang lain. Seseorang guru pemulihan wajar mempunyai pengetahuan yang luas untuk melaksanakan pengajaran kepada murid-murid ini.Tidak adil sekiranya murid-murid yang mengalami masalah dalam pembelajaran ini terus dibiarkan begitu sahaja.
            Pendidikan imbuhan pula, merupakan satu program pendidikan yang meliputi bukan sahaja usaha-usaha mengatasi kelemahan pembelajaran tetapi juga usaha-usaha untuk mencegah berlakunya sebarang masalah pembelajaran murid dari peringkat awal. Berbanding dengan pendidikan pemulihan, skop kajian pendidikan imbuhan lebih meluas kerana pendidikan imbuhan meliputi bukan sahaja unsur-unsur pedagogi dalam kelas seperti pendidikan pemulihan, tetapi juga unsur-unsur sosioekonomi dan politik di luar kelas.
            Konsep pendidikan imbuhan muncul disebabkan ketidakseimbangan peluang pendidikan antara golongan berada dan miskin. Ini bermaksud kanak-kanak dalam golongan bawahan tidak mendapat kemudahan pelajaran yang sepatutnya. Peluang-peluang untuk mendapat pendidikan itu banyak direbut oleh mereka dari golongan atasan. Murid-murid miskin dan kurang bernasib baik menghadapi kekurangan dari segi kemudahan pelajaran, motivasi pembelajaran, kesihatan, kewangan, pendedahan pengetahuan dan sebagainya. Justeru untuk merapatkan jurang perbezaan ini Pendidikan Imbuhan telah di rancang khas dan merupakan pendekatan yang berkesan. Objektif utamanya adalah untuk merapatkan jurang dalam peluang pendidikan di antara golongan kaya dengan golongan miskin.
 
1.  MASALAH UTAMA DALAM PENDIDIKAN PEMULIHAN BAHASA MELAYU
            Masalah utama murid-murid dalam pendidikan pemulihan Mata Pelajaran Bahasa Melayu dapat dibahagikan kepada 4 kemahiran. Ianya adalah ;
            i) Kemahiran Lisan
            ii) Kemahiran Bacaan
            iii) Kemahiran Ejaan
            iv) Kemahiran Tulisan
            Dalam tugasan ini, saya akan menghuraikan masalah utama dalam pendidikan pemulihan Bahasa Melayu di sekolah iaitu kemahiran bacaan. Seterusnya saya cuba mengemukakan punca-punca atau faktor-faktor yang menyebabkan masalah tersebut.
Kemahiran Bacaan
            Membaca merupakan kemahiran yang sangat berguna dalam kehidupan kita sehari-hari. Melalui pembacaan, seseorang itu dapat memperoleh berbagai-bagai maklumat yang diperlukannya. Kita membaca akhbar untuk mengetahui berita yang disiarkan di dalamnya. Kita membaca pelbagai arahan bertulis dan mematuhinya kerana ingin menjalankan tugas seharian dengan betul dan sempurna . Murid perlu membaca untuk mendapatkan ilmu pengetahuan daripada buku-buku yang dirujuknya. Wajar bagi seseorang murid untuk menguasai kemahiran membaca.
            Terdapat banyak definisi yang diberikan untuk menjelaskan maksud bacaan. Harris dan Sipay (1980) menyifatkan proses membaca sebagai proses untuk memperoleh tafsiran yang bermakna tentang lambang-lambang bercetak atau bertulis. Manakala Kenedy (1981) pula mendefinisikan bacaan sebagai keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual (lambang-lambang grafik yang mewakili bahasa atau perkataan), menghubungkan bentuk itu dengan bunyi atau makna yang telah diketahui, dan seterusnya berasaskan pengalaman lalu, memahami dan mentafsirkan maksudnya (Marohaini Yusoff, 1999).

Menurut Atan Long (1976): Membaca adalah proses kembalikan daripada proses menulis kepada proses mentafsirkan kembali lambang-lambang bertulis dan mendapatkan makna atau buah fikiran daripada bahan bertulis itu. Melalui definisi yang diberikan di atas sudah cukup untuk menjelaskan bahawa kemahiran membaca adalah satu proses yang kompleks.
            Berdasarkan definisi-definisi membaca yang ditelitinya, Marohaini Yusoff (1989) telah merumuskan bahawa proses membaca adalah perlakuan perlakuan yang kompleks dan tidak dapat diperhatikan. Cuma dua komponen kemahiran utama yang dipersetujui wujud dalam kemahiran membaca iaitu kemahiran mengenal atau mengecam perkataan dan kemahiran memahami apa yang dibaca. Selain daripada itu, perlakuan membaca mesti dapat menghasilkan pemahaman selain pengecaman dan penyebutan perkataan-perkataan. Maksudnya, untuk menjadi pembaca yang berkesan, seseorang itu tidak perlu dapat
menyebut perkataan dengan betul dan lancar asalkan dia tahu makna perkataan-perkataan yang dibacanya. Semasa membaca, seseorang itu perlu berfikir, merasai, dan membayangkan apa yang dibaca.
            Kesimpulannya, membaca adalah satu proses yang memerlukan pemikiran yang aktif. Berdasarkan definisi membaca dan rumusan yang dibuat berkaitan dengan proses membaca, dapatlah dikatakan bahawa membaca adalah kemahiran yang kompleks yang melibatkan beberapa kemahiran lain.
1.1  JENIS-JENIS MASALAH KEMAHIRAN BACAAN
            Terdapat beberapa jenis masalah kemahiran membaca yang dikenalpasti dalam Pendidikan Pemulihan Bahasa Melayu di sekolah. Antara masalah tersebut adalah;
1.1.1 -  Salah sebutan
            Murid salah menyebut perkataan-perkataan yang dibacanya berikutan mereka tidak mengenal huruf atau tidak tahu membunyikan sesuatu huruf. Oleh itu mereka akan cenderung untuk melakukan kesalahan dalam menyebut huruf atau perkataan tersebut.
            Contohnya perkataan, perkataan 'lidi' disebut 'lili', perkataan 'mari' disebut 'mali' atau perkataan 'lari' disebut 'lali'. Kesalahan-kesalahan ini biasanya berlaku kepada murid-murid berbangsa Cina kerana mereka tidak dapat menguasai kemahiran membunyikan huruf 'r' dengan tepat.
            Antara tingkah laku yang kerap ditunjukkan mereka adalah seperti berikut:
a)  membatang suku kata terlebih dahulu sebelum dapat menyebut seluruh 
     perkataan.
b)  bacaan tersekat-sekat iaitu perkataan demi perkataan dan tidak lancar,
c)  teragak-agak (hesitation) - teragak-agak bermaksud berhenti sejenak sebelum
     menyebut sesuatu perkataan ketika membaca disebabkan kanak-kanak tidak 
     pasti akan bacaannya,
d)  membaca terlampau cepat atau gopoh tanpa menghiraukan tanda bacaan,
e)  membaca terlampau lambat atau merangkak-rangkak,
f)   menunjuk perkataan dengan jari ketika membaca,
g)  tingkah laku yang tidak selesa seperti mengejip-ngejip mata, mengerut,  
     menggeleng kepada, dan sebagainya,
h)  Suara terlalu perlahan dan tidak jelas atau ”blurring”,
i)   kedudukan mata terlalu dekat dengan bahan bacaan,
j)   cuba mengelak daripada aktiviti membaca, dan
k)  tidak boleh membaca langsung.
 
           Terdapat juga kesalahan dalam menyebut perkataan-perkataan ketika membaca disebabkan pengaruh dialek atau loghat sesuatu tempat. Murid-murid di negeri Terengganu akan menyebut perkataan 'makan' menjadi 'makang', perkataan 'pinggan' menjadi 'pinggang'. Keadaan  ini akan menyebabkan perkataan tersebut tidak bermakna atau akan merubah maksud ayat-ayat yang dibacanya.
1.1.2 -  Tidak kenal huruf
            Masalah tidak kenal huruf merupakan punca utama kebanyakan kanak-kanak gagal membaca dengan baik. Keadaan ini menyebabkan kanak-kanak akan menyebut sesuatu huruf itu sesuka hati atau dengan meneka sahaja dan menjadikan perkataan itu tidak bermakna atau berlainan makna.
            Biasanya mereka memerlukan masa yang agak lama untuk membacakan huruf atau satu-satu perkataan itu. Sebenarnya keadaan ini berlaku kerana mereka menggunakan masa itu untuk mengingat kembali nama dan bunyi huruf-huruf tersebut sebelum membacanya. Apabila mereka tidak dapat mengingati huruf-huruf itu, mereka akan menyebutkan apa-apa sahaja huruf yang terlintas di dalam kotak ingatannya. Kemampuan untuk mengingati satu-satu perkara juga hanyalah bersifat sementara.
 1.1.3 -  Membuang atau meninggalkan huruf atau perkataan.
             Murid tidak membunyikan atau meninggalkan bunyi huruf, perkataan dan imbuhan juga menjadi punca masalah dalam kemahiran membaca. Contohnya perkataan “sudah” disebut “udah” atau perkataan “sendal” disebut “sedal”. Perkataan tertentu di dalam ayat juga kerap ditinggalkan semasa membaca.
            Contohnya, “ Kucing itu sangat comel”, dibaca sebagai “Kucing itu comel:” Adakalanya murid meninggalkan imbuhan tertentu contohnya dalam perkataan “mengiringi” disebut sebagai “mengiring”.
 
1.1.4 - Mengulang perkataan
            Murid yang berhadapan dengan masalah membaca kerap mengulang-ulang perkataan atau suku kata tertentu semasa membaca. Perbuatan mengulang ini disebabkan murid tidak tahu untuk membunyikan perkataan seterusnya selepas sesuatu perkataan tertentu dibaca.
            Contohnya ayat " Kami makan di Restoran Aminah". Murid-murid yang mengalami masalah seumpama ini akan mengulang-ulang perkataan 'Kami maka di' atau perkataan 'di' kerana mereka tidk dapat membaca perkataan 'Restoran' atau cuba untuk mengeja perkataan tersebut.
1.1.5 -  Menggantikan huruf atau perkataan
            Kadangkala, murid yang belum menguasai kemahiran membaca akan menggantikan huruf atau perkataan dalam ayat yang dibaca. Contohnya “ladang” disebut “lalang”, "sekolah" disebut "selokah" dan "bajak" disebut "jabak".Kadangkala, terdapat perkataan yang digantikan dengan perkataan lain sehingga mengubah maksud ayat tersebut.
 1.1.6 -  Menambah huruf atau perkataan
            Mereka yang mengalami masalah membaca juga akan menambah huruf atau perkataan ketika membaca. Perkataan yang akan disebut merupakan perkataan yang biasa didengar atau mereka gunakan sehari-hari. Selain itu mereka juga akan membunyikan perkataan-perkataan tersebut mengikut bunyiyang dirasakannya sesuai. Contohnya perkataan “ buah” akan dibaca sebagai “buwah”.
            Ada juga perkataan-perkataan  tertentu ditambah dalam ayat. Sebagai contohnya “ Saya suka bermain bola” dibaca sebagai “ Saya sangat suka bermain bola". Hal ini boleh berlaku terutama kepada murid-murid yang membaca secara mengeja perkataan demi perkataan. Setelah mereka membaca seluruh perkataan dalam satu-satu ayat tersebut, mereka akan membacanya pula  tanpa mengeja. Ketika itu mereka akan membunyikan perkataan melalui hafalan tanpa melihat perkataan yang dibacanya.
 
1.1.7 -  Huruf atau perkataan dibaca terbalik
            Murid-murid yang memerlukan pemulihan dalam kemahiran bacaan juga mengalami masalah membaca huruf atau perkataan itu secara terbalik. Contohnya perkataan “bala” dibaca sebagai “laba”.
            Contoh ayat yang dibaca terbalik pula adalah sepeti ayat “ Dia makan nasi” dibaca sebagai “Dia nasi makan”. Keadaan seperti ini kerap terjadi kepada murid-murid berbangsa India akibat dipengaruhi oleh bahasa ibunda mereka.
 
1.1.8 -  Tidak memahami apa yang dibaca
            Ada juga murid yang suka dan telah menguasai kemahiran membaca tetapi mereka tidak memahami apa yang dibacanya. Antara masalah dalam memahami bahan bacaan ialah gagal memahami maksud perkataan dan frasa, gagal membuat urutan idea atau peristiwa yang terdapat dalam teks, lambat memberi tindak balas kerana tidak memahami arahan yang dibaca, gagal menghubungkan sebab dan akibat dalam bahan bacaan seterusnya tidak dapat mentafsir atau menggunakan carta, graf, peta, rajah dan lain-lain dalam bahan bacaan.
1.1.9 - Mengeja ketika membaca
            Mengeja ketika membaca juga salah satu masalah dalam kemahiran bacaan.Proses membaca sememangnya bermula dengan mengenal huruf, membunyikan huruf dan seterusnya mengeja perkataan. Bagi mereka yang sepatutnya telah menguasai kemahiran membaca, mereka tidak perlu mengeja perkataan demi perkataan ketika mereka membaca. Contohnya bagi murid tahap 2, mereka tidak sewajarnya mengeja ketika membaca. Sekiranya perkara seperti ini masih lagi dialami, mereka perlu melalui program pemulihan.
 
 
1.2  PUNCA MASALAH KEMAHIRAN BACAAN
Menurut Guy L.B dan rakan-rakan (1994), punca masalah membaca boleh dibahagikan kepada tiga faktor utama iaitu;
i)    Faktor fizikal
ii)   Faktor kognitif dan bahasa
iii)  Faktor emosi, persekitaran dan pendidikan.
1.2.1  Faktor Fizikal
            Antara faktor fizikal yang boleh mempengaruhi masalah membaca ialah masalah penglihatan, masalah pendengaran, masalah pertuturan dan masalah neurologikal iaitu kerosakan otak seperti serebral palsi, aphasia, terencat akal dan lain- lain.
Murid-murid pendidikan pemulihan tidak dapat mengenal huruf yang mereka baca berpunca daripada faktor fizikal. Masalah penglihatan seperti rabun atau silau boleh menyebabkan murid menghadapi masalah ketika membaca. Kanak-kanak yang mengalami penyakit dyslexia akan melihat satu-satu objek itu terbalik dan sentiasa bergerak.
Saya ingin kongsikan pengalaman saya menonton filem Hindi bertajuk Taare Zameen Par arahan Aamir Khan ( seperti Lampiran 6). Cerita tersebut mengisahkan seorang kanak-kanak bernama Ishaan Awasthi lakonan Darsheel Safary yang mengalami disleksia. Di kelas, ketika Ishaan diminta gurunya untuk membuka dan membaca buku pada halaman 38, bab 4, perenggan ke 3, dia seperti kebingungan dengan perintah gurunya. Setelah dua kali diminta untuk membaca, dia berkata bahawa semua hurufnya menari-nari.
Begitu juga dengan masalah pendengaran kerana proses membaca memerlukan deria pendengaran untuk meniru bunyi-bunyi huruf yang diperdengarkan oleh guru. Biasanya keadaan ini berlaku sejak kanak-kanak itu dilahirkan lagi
             Murid yang mempunyai tahap kecerdasan yang rendah dan terencat akal pula akan menghadapi masalah serius dalam menguasai kemahiran membaca. Di sekolah saya iaitu SK Taman Perling misalnya, terdapat 36 orang murid Pendidikan Khas. Kebanyakan mereka mengalami masalah kecacatan mental berpunca daripada diserang demam panas ketika bayi lagi
           Kekurangan makanan berzat juga akan merosakkan kesihatan murid seterusnya mempengaruhi kesediaan murid untuk belajar. Mereka tidak boleh menumpukan perhatian terhadap pengajaran guru, kurang bersemangat untuk menyiapkan kerja dan cepat letih. Murid yang kurang sihat mudah diserang pelbagai penyakit dan menyebabkan mereka ketinggalan dalam pelajaran. Faktor sosio-ekonomi keluarga yang tidak stabil mempengaruhi perkembangan fizikal kanak-kanak.
1.2.2 Faktor Kognitif dan Bahasa
Tahap kognitif seseorang murid yang rendah juga merupakan punca sehingga menyebabkan proses memperolehi kemahiran membaca menjadi sangat sukar. Antara simtom-simtom murid yang berhadapan dengan masalah ini ialah lambat berfikir, cepat lupa, sukar memahami sesuatu, lemah pengamatan dan lain-lain. Hal ini terjadi ada kaitannya dengan faktor genetik atau sejarah ketika mereka di dalam kandungan lagi. Keadaan ini sudah tentu menjejaskan mereka untuk mengenal huruf-huruf dalam masa yang singkat.
Faktor bahasa pula melibatkan bahasa penerimaan yang melibatkan keupayaan semantik dan sintaksis.
1.2.3 Faktor Emosi, Persekitaran dan Pendidikan
              Masalah membaca selalunya wujud seiring dengan faktor-faktor emosi yang memberi kesan yang besar terhadap penyesuaian individu dan sosial kanak-kanak. Ia juga berkait rapat dengan masalah psikologi. Masalah penyesuaian mungkin berpunca daripada faktor-faktor fizikal atau perawakan dan persekitaran yang boleh menyebabkan kegagalan membaca. Kegagalan membaca menjadikan murid kecewa dan menjejas emosi mereka.

Faktor persekitaran bagi murid yang kurang beruntung seperti tidak mendapat kasih sayang keluarga, kurang zat makanan, tiada galakan keluarga dan lain-lain akan menjejaskan pencapaian mereka dalam pelajaran termasuk keupayaan membaca. Ia berkait rapat dengan keadaan sosio-ekonomi keluarga. Peranan ibu bapa dalam memastikan keperluan anak-anak untuk mencapai kejayaan tidak dapat diberikan sepenuhnya. Hasilnya, anak-anak semakin jauh ketinggalan dari segi pencapaian dalam pelajarannya berbanding dengan rakan-rakan sebaya mereka.
Faktor pendidikan adalah seperti tidak menyediakan peluang pengajaran secara individu, tidak memberi perhatian terhadap kesediaan membaca kanak-kanak, mengabaikan kemahiran membaca dalam kebanyakan aktiviti sekolah, penggunaan teknik pengajaran yang kurang berkesan dan lain-lain.


 
2 Responses
  1. Unknown Says:

    Terima kasih di atas penulisan yang sangat baik dan memberikan pengetahuan kepada ibu bapa tentang masalah anak di dalam proses pembelajaran. Saya adalah salah seorang ibubapa yang menghadapi masalah ini. Sekarang anak saya sudah di Tahun 4. Ketika kecil, sy akui melihat kelemahannya untuk menguasai bahasa terutamanya Bahasa Melayu. Maka sekarang saya dapati dia menghadapi masalah yg lebih besar kerana dia tidak memahami apa yang dibaca seperti dinyatakan pada 1.1.8. Dia berupaya membaca tetapi gagal memahami maka tidak mampu membuat ayat. Saya amat risau akan perkembangannya. Sekiranya Tuan boleh bantu sy, apa yang patut sy lakukan? Adakah anak sy patut dibawa untuk didiagnos untuk masalah perkembangan? Untuk pengetahuan Tuan juga, dia juga gagal untuk berkomunikasi dengan baik kerana keupayaan bahasa yang terhad. Maka dia sering gagal untuk menyampaikan sesuatu yang ingin disampaikan. Pemilihan perkataan yang salah dan kerisauan ini sy rasa perlukan penyelesaian. Kerana kegagalan untuk memahami, dia tidak gemar membaca. Namun kebanyakan perkataan yang dikutip melalui televisyen, youtube, games dll terutamanya bahasa Inggeris. Namun begitu perkembangan pembelajaran lain seperti matematik dan hafazan amat memberansangkan. Pelajaran seperti sains, sejarah, agama yang melibatkan pembacaan, penulisan, pemahaman akan mengurangkan minat dan menunjukkan pencapaian yang kurang memberansngkan. Namun begitu, pelajaran bahasa inggeris dia tidak menghadapi masalah malah antara matapelajarannya yang terbaik. Saya mohon atas pengalaman tuan, apa yang patut sy lakukan untuk membantu meningkatkan minat serta keyakinan dia. Sy mahu lakukan sesuatu sebelum semuanya makin terlambat. Mohon bantuan. Terima kasih tuan



Post a Comment