1.
Emosi dan Tingkahlaku
- Perasaan rendah diri.
- Perasaan risau.
- Perasaan sedih, hiba atau duka.
- Perasaan cepat bosan atau jemu terhadap
pelajaran.
- Perasaan takut akan perkara-perkara baru.
- Degil, tidak patuh pada peraturan-peraturan
dan suka melawan.
- Pasif.
- Malas
2.
Sosial
- Gelisah dan selalu bergerak di dalam darjah
serta mengganggu kawan-kawan.
- Lemah / kurang interaksi dengan rakan.
- Gemar menghisap atau menggigit jari/kuku.
- Selalu tidak hadir ke sekolah dengan
berbagai-bagai alasan.
- Menangis – enggan masuk darjah.
- Hyper aktif.
3.
Kesihatan
- Lemah tubuh badan serta kurang zat makanan.
- Tumbesaran tubuh badan tidak seimbang
(gemuk/kurus).
- Tumpuan perhatian terhad (masalah
penglihatan).
- Lemah gerakkan motor-kasar dan halus.
- Kesihatan terganggu seperti selalu sakit,
sakit terlalu lama dan teruk.
- Kurang menjaga kebersihan diri.
4.
Kesediaan Belajar
- Belum bersedia untuk belajar.
- Perbendaharaan kata kurang.
- Lemah pemahaman.
- Kurang keyakinan diri dan rangsangan.
- Kurang matang – IQ tidak seimbang dengan umur
hayat.
5.
Pengamatan
- Tidak kenal perbezaan bentuk, saiz, warna dan
turutan.
- Lemah pendengaran bunyi dan rentak.
- Keliru terhadap konsep ruang dan mencari arah.
- Lambat mengkelaskan benda.
- Kesukaran mengaitkan pelajaran yang lama
dengan yang baru.
- Tidak dapat menyelesaikan masalah.
- Sukar ambil bahagian dalam permainan dan tidak
faham undang-undang.
- Tidak kreatif.
- Lemah pergerakan dan perbuatan.
- Lemah daya pemikiran/ingatan.
- Tidak boleh mengingat kembali.
6.
Mengenal pasti Murid Pemulihan Khas
- Melalui perbincangan dengan guru kelas atau
guru mata pelajaran.
- Rekod-rekod prestasi
- Rekod kesihatan
- Kerja-kerja harian murid
- Melalui pemerhatian
- Punca-punca lain yang diperolehi
Post a Comment