LAMAN CIKGU BAHRI

 PdPr RABU 19.5.2021

TAHUN 6

Kemahiran : Menuliskan karangan tindakan

LANGKAH PEMBELAJARAN:

1. Baca contoh karangan melalui link di bawah

http://lamancikgubahri.blogspot.com/2014/04/mengakhiri-cerita-3.html


2. Baca dan fahami soalan di bawah.

Soalan:

Sambung cerita di bawah.

Semasa aku dan rakan-rakan ingin ke kantin, aku ternampak seorang murid menangis di tepi longkang. Aku pun...

 (Ceritakan tindakan anda seterusnya)


3. Tuliskan isi karangan berpandukan soalan diberi. 

Contoh isi karangan :

a. pergi ke arah budak yang menangis itu.

b. bertanya - mengapa menangis / nama/ kelas

c. tiada wang saku - hilang

d. beritahu guru

e. bawa ke kantin

f. beri wang daripada pungutan rakan-rakan

g. gembira - dapat tolong murid yang dalam kesusahan

# anda boleh gunakan isi-isi atau jalan cerita yang lain asalkan bersesuaian.


4. Tuliskan karangan di dalam buku Penulisan 2.

Semasa aku dan rakan-rakan ingin ke kantin, aku ternampak seorang murid menangis di tepi longkang. Aku pun


Selamat Belajar.


0 Responses

Post a Comment