Apa
itu strategi ?
·
Cara / langkah / tindakan
yang mesti dilaksanakan untuk mencapai objektif PdP
Apakah
Klasifikasi Strategi Pengajaran dan Pembelajaran?
1. Strategi
Pemusatan Guru
2. Strategi
Pemusatan Murid
3. Strategi
Pemusatan Bahan Pelajaran
APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN GURU?
·
Guru memainkan peranan
penting
·
Komunikasi
sehala. Guru banyak bercakap.
·
Kepimpinan guru secara
autokratik
·
Pencapaian objektif guru
diutamakan
·
Penyebaran ilmu pengetahuan
lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni/perkembangan emosi.
·
Penyampaian fakta secara
menghafal. Pembelajaran berbentuk mengingat/menghafal.
·
Interaksi di antara murid
adalah pasif.
·
Kaedah keseluruhan kelas.
·
Murid-murid kurang kreatif/
tidak berinitiatif.
·
Kaedah & Teknik –
penerangan, demonstrasi, syarahan, kumpulan/pasukan, bercerita, keseluruhan
kelas.
APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN MURID?
·
Murid memainkan peranan
penting
·
Komunikasi dua hala. Guru
menyoal/membimbing.
·
Kepimpinan guru secara
demokratik. Perbincangan/galakan murid memberi pendapat,
·
objektif pencapaian murid
diutamakan
·
perkembangan murid secara
menyeluruh/seimbang ( j.e.r.i.)
·
Ujian formatif digunakan
bagi membaiki kelemahan murid.
·
Penyampaian guru untuk
pembelajaran bermakna, memahami & membuat kesimpulan,
·
Peluang interaksi di antara
murid adalah positif (bekerjasama, bertolak ansur, tolong-menolong)
·
Kaedah kumpulan/perbezaan
& minat murid dipupuk,
·
Murid-murid bersifat
kreatif/ berinitiatif.
·
Kaedah & Teknik –
projek, inkuiri-penemuan, perbincangan, penyoalanan, penyelesaian masalah,
simulasi, main peranan, sumbangsaran, kumpulan kecil dsb.
APAKAH CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN BAHAN PELAJARAN?
·
Bahan pelajaran memainkan
peranan penting.Pergantungan kepada bahan untuk mencapai objektif pengajaran.
·
Komunikasi/interaksi
berlaku antara guru/bahan atau murid/bahan pembelajaran
·
Kecekapan/kemahiran
penggunaan bahan pengajaran-pembelajaran diutamakan
·
Penekanan kepada jasmani,
rohani, dan kognitif. Murid dilatih dalam kemahiran, kefahaman dan berdikari.
·
Pengajaran bermakna, menarik
dan berkesan.
·
Peluang interaksi antara
muid banyak. Sifat social yang positif dapat dipupuk melalui kaedah kumpulan
kecil – ujikaji, projek, perbincangan dsb.
·
Pengetahuan abstrak dapat
dijadikan konkrit dengan adanya bahan-bahan pelajaran
·
Kaedah & Teknik –
komputer, bahan cetak, modul, buku teks, buku rujukan, kamus, perakam pita,
carta, peta, geraf, spesimen, slaid, video, televisyen, projektor, dsb.
Post a Comment