LAMAN CIKGU BAHRI

Baca petikan dan tuliskan nilai murni yang terdapat di dalam petikan di bawah.

Amir termenung sendirian di kantin. Semenjak ayahnya jatuh sakit, dia dan ibunya patah kandar. Mereka hilang tempat bergantung. Selama ini, ayahnya bekerja keras mencari rezeki di kebun getah mereka.
            “Amir, cikgu lihat kamu seperti ada masalah. Boleh cikgu membantu kamu?” tanya Cikgu Rajeswari.
            “Sebenarnya, saya runsing memikirkan yuran yang belum dijelaskan, cikgu. Ayah saya sakit sekarang ini. Tetapi, saya tidak mahu menyusahkan sesiapa. Saya tidak mahu menagih simpati daripada orang lain,” kata Amir.
            “Amir, usahlah kamu runsing lagi. Tentang yuran, biarlah pihak sekolah selesaikan. Cikgu akan mengadakan kutipan derma untuk membantu keluarga kamu. Kamu perlu menjaga ayah kamu itu. Tetapi, jangan kamu mengabaikan pelajaran pula,” kata Cikgu Rajeswari.
            “Terima kasih, cikgu. Saya berasa bersyukur kerana ada orang yang mengambil berat tentang keluarga saya. Budi cikgu tidak dapat saya balas,” kata Amir.






0 Responses

Post a Comment