LAMAN CIKGU BAHRI

JIRANKU PRIHATIN

Apakah yang dimaksudkan dengan perkataan “Jiran”? Jiran ialah individu yang tinggal berhampiran dengan kita dan merupakan individu pertama yang akan menolong kita apabila kita berada dalam kesusahan.

          Dalam zaman era moden ini,jiran merupakan satu agenda atau elemen penting dalam kehidupan seharian kita.Nama jiran saya ialah Hasmah dan jiran saya merupakan seorang individu yang prihatin serta sentiasa mengambil berat terhadap keluarga saya. Hal ini kerana suatu peristiwa telah berlaku yang membuktikan bahawa jiran saya merupakan individu yang prihatin.

          Cuti sekolah telah bermula. Kami sekeluarga telah bercadang untuk pulang ke kampung. Saya dan adik berasa sangat gembira seperti itik mendapat air. Saya menelefon nenek dan memberitahu tentang perkara tersebut. Nenek pun berkata “Baguslah kalau begitu sudah lama kamu tidak menziarahi nenek”. Ibu pula sangat sibuk seperti lebah untuk melakukan persiapan bagi pulang ke kampung.

           Pada waktu tengah hari, ibu menggosok pakaian kami untuk dimasukkan ke dalam bagasi sambil mendengar lagu yang merdu(la..la…laa) sebagai halwa telinga. Saya dan adik pula menonton televisyen.

          Tiba-tiba, ibu saya telah mendapat panggilan telefon daripada rakan karibnya. ”Kring…kring… ”ibu pun menjawabnya. Namun, ibu terlupa untuk menutup suis seterika selepas digunakan. Semasa berbual-bual dengan rakan karibnya, ibu terhidu bau asap yang kuat. Aduh, apa bau ini ! Busuknya .. ibu berkata. Ibu berlari ke bilik dan terkejut apabila melihat bilik tidur kami dijilat api. Ibu panik sambil meminta tolong .

          Tolong…tolong…..Permintaan ibu terdengar oleh Pn Hasmah. Dia dengan segera menolong kami dan sekeluarga. Eeeeehekhek…eeeehekhekhek…. (menangis) oleh saya dan adik. Kami tersangkut di ruang tamu dan segera di selamatkan oleh Pn. Hasmah dan jiran- jiran yang lain. Malang tidak berbau ibu saya pula tersangkut di bilik pula. Api merebak dengan mara. Semua jiran usaha untuk selamatkan ibu, tapi tidak kesampaian. Tolong…tolong …inilah suara yang saya kedengaran dari ibu tapi wajah ibu masih tidak kelihatan.

          Akhirnya, pihak bomba tiba.Mereka dengan segera berjaya memadamkan api yang mara itu. Ibu..ibu ..ini panggilan saya kepada ibu sejurus dia dikeluarkan. Tapi ibu tidak sedarkan diri. Eh.apa sebenarnya terjadi? Pn Hasmah dengan segera membawa ibu ke hospital. Doktor merawat ibu dan mengesahkan ibu patah kaki kiri. Aku berasa sedih. Tetapi kami sekeluarga menerima hakikat ini. Saya berterima kasih kepada jiran saya yang prihatin.


Hasil Nukilan;

VESHALLRAJ A/L LIGENDRAN

6 BESTARI SKTP 2021

0 Responses

Post a Comment